Voor het vijfde en laatste jaar werkt Lush samen met stichting Nederland Wordt Beter aan een inclusief sinterklaasfeest. Na 15 jaar strijd heeft Nederland Wordt Beter haar doelstellingen behaald en heft de stichting zichzelf op. Naar aanleiding hiervan roepen ze iedereen op om het stokje over te nemen. Voor een Nederland waarin racisme en uitsluiting geen plaats hebben. Ter gelegenheid van deze campagne lanceert Lush de nieuwe Giving-zeep (H)eerlijk Avondje. Waarvan 75% van de opbrengst (minus btw) naar Nederland Wordt Beter gaat.
Doelstellingen behaald
Sinds 2010 strijdt Nederland Wordt Beter voor een inclusiever Nederland met drie duidelijke doelstellingen. De stichting zet zich in voor een sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet. Zodat het feest voor álle kinderen een veilige en plezierige ervaring is. Daarnaast zorgt Nederland Wordt Beter ervoor dat het slavernijverleden structureel op scholen wordt onderwezen, zodat iedereen leert over het koloniale verleden van Nederland. Ten slotte streeft de organisatie naar een waardige en nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli, de dag waarop Keti Koti wordt gevierd.
Na 15 jaar actieve inzet zijn deze doelstellingen behaald en heft de stichting zichzelf op. Met de campagne ‘Neem het stokje over’ nodigt Nederland Wordt Beter iedereen uit om het werk voort te zetten en bij te dragen aan een inclusiever Nederland. Hoewel veel is bereikt, is het werk nog niet klaar. Het doel is om uiteindelijk 10.000 statements te verzamelen van mensen die de successen van de organisatie willen beschermen en verder willen bouwen op wat Nederland Wordt Beter heeft neergezet.
“Bijvoorbeeld een bakker die brood bakt voor mensen met een kleine portemonnee, of een arts die zich inzet voor ongedocumenteerden,” legt Jerry Afriyie uit, oprichter van Nederland Wordt Beter.
Lush x Nederland Wordt Beter
Sinds 2020 werkt Lush samen met Nederland Wordt Beter om bewustwording rond inclusie tijdens het sinterklaasfeest te vergroten. Elk jaar lanceerde Lush hiervoor een campagneproduct, Bonne Bonne bath bomb, waarvan de opbrengst naar de stichting ging. Los van deze samenwerking bracht Lush in 2021 de campagne ‘Het Grote Verborgen Boek’ uit, in samenwerking met The Black Archives. Zo om zichtbaarheid te creëren voor Zwarte perspectieven in de Nederlandse geschiedenis. Daarnaast sloot Lush zich aan bij de oproep om 1 juli als nationale feestdag te erkennen. Én geeft het merk haar werknemers sinds 2021 deze dag vrij om Keti Koti te vieren en herdenken.
Voor 2025 markeert deze samenwerking een bijzonder moment: het is het vijfde en laatste jaar van de gezamenlijke campagnes.

Neem het stokje over
Hoe neem jij het stokje over? Iedereen kan bijdragen aan een inclusiever Nederland door een statement te delen via neemhetstokjeover.nl. Alleen door de inzet van alle Nederlanders kunnen de gevolgen van racisme, kansenongelijkheid, discriminatie en andere vormen van onrecht worden tegengegaan. Denk bijvoorbeeld aan een statement zoals: “Ik vier Sinterklaas zonder zwarte piet” of “Ik spreek me uit tegen discriminatie in mijn omgeving.” Zo help je de successen van Nederland Wordt Beter te beschermen en verder te bouwen aan een samenleving waarin racisme en uitsluiting geen plek hebben.
“Lush blijft zich inzetten voor een sinterklaasfeest zonder blackface; haar menskracht inzetten om activisten te ondersteunen; en haar beleid inzetten voor (sociale) rechtvaardigheid. Zo dragen wij bij aan de bescherming van de successen van Nederland Wordt Beter.” – Hilary Jones, Ethics Director bij Lush
(H)eerlijk Avondje zeep
Ter gelegenheid van de campagne introduceert Lush de nieuwe zeep (H)eerlijk Avondje. Laat je verrassen door deze pretletter vol opwekkende grapefruit en aardse patchouli, terwijl labdanum je omarmt met zijn warme, zoete geur. 75% van de opbrengst (minus btw) van de zeep gaat direct naar stichting Nederland Wordt Beter, zodat klanten bijdragen aan een inclusiever sinterklaasfeest.
De zeep kost € 7 en is vanaf 15 november verkrijgbaar in alle Lush-winkels en via de lush.com/nl.


