Uitgelichte afbeelding

Opinie: ruimtereizen en inspiratie voor jonge vrouwen

Katy Perry zegt een inspiratie te zijn voor meisjes die naar de ruimte willen. Toch voelt dit meer als een seksistische stunt die de mega-rijken een adrenaline-kick geeft.

En voor ik het probleem beschrijf dat ik zie, wil ik alvast delen: ik heb een oplossing. Sterker nog, er is al een oplossing een aantal jaar gaande en ik denk zelfs dat jij het misschien al kent…

Het probleem van deze commerciële vlucht is slecht op meerdere niveaus. Laten we beginnen bij de most obvious.

Bij elke aankoop die ik zelf doe, probeer ik na te denken: doet degene van wie ik nu iets koop een sprongetje in de lucht en stimuleer ik de lokale economie? Of maak ik een aandeelhouder nog rijker? In het geval van Katy Perry maakt ze één persoon, Jeff, flink veel rijker.

Wat het kaartje precies heeft gekost, wordt niet gedeeld. Maar geschat wordt dat het tussen de €200.000 en €300.000 is. Ter vergelijking: met dat bedrag had Katy ook bijna 9.000 kinderen kunnen sponsoren (bescherming, veilig drinkwater, goede gezondheidszorg, goed onderwijs voor kinderen en jongeren; daarnaast besteden we aandacht aan gelijke rechten en kansen voor kinderen). Dát is pas inspirerend.

Meer vrouwen in de ruimte ben ik absoluut voorstander van. Maar dan graag iemand die hier ook voor heeft gestudeerd en iets kan bijdragen aan onderzoek. Geloof me, daar zijn er genoeg van. Een paar jaar geleden was NASA specifiek aan het werven voor een vrouw op het schip en honderdduizenden vrouwen hebben zich aangemeld, mét kwaliteiten op verschillende vlakken.

Katy Perry en crew tijdens de ruimtereis

Met €250.000 had Katy ook een vette (mega-mega grote) PR-campagne kunnen opzetten om vrouwen te werven met talenten en skills, zodat die mee de ruimte in kunnen voor onderzoek en innovatie.

Last but not least: de impact op onze prachtige blauw-groene bol. Terwijl ze op 100 km hoogte maar net de rondingen van de aarde hebben kunnen zien, was toch het eerste wat ze deed toen ze was geland: de aarde kussen. Goed teken — ze realiseert zich nu hoe kwetsbaar het bolletje is waar we op leven.

Maar… voor deze realisatie van één persoon hebben wij met z’n allen flink wat opgeofferd:

“Verbrandingsgassen van raketlanceringen beïnvloeden zowel het klimaat als de stratosferische ozonlaag. Verder van de grond hebben vliegtuigemissies een grotere impact op klimaatverandering dan emissies op de grond. Emissies zoals stikstofoxiden dragen bij aan de vorming van condensstrepen die warmte in de atmosfeer kunnen vasthouden. Op grote hoogte hebben deze emissies ook een langduriger effect dan die van grondtransport. Roet van raketten in de bovenste atmosfeer heeft een 500 keer groter opwarmend effect dan wanneer het door vliegtuigen wordt uitgestoten, volgens een studie uit 2022 van University College London door professor Eloise Marais.”

Dus als je dan zo de voors en tegens tegen elkaar afweegt: is het lanceren van zes mensen (vrouw of niet) het dan waard? Buiten de individuele adrenaline-kick bedoel ik dan: vinden wij, de overige 8 miljard mensen op deze planeet, het waard dat zij deze reis maken met een mega grote impact, terwijl het geld van de ene miljardair naar de andere miljardair wordt geschoven?

En het lot wil dat er een fantastische oplossing is. Bedacht door onze eigen André: de SpaceBuzz! Gemaakt voor kinderen om ze met een VR-bril mee te nemen op reis in een 4D-experience.

Dus Katy, als jij met die €250.000 nou even aan André vraagt of hij ook zo’n ding in de VS wil laten rondrijden, hoef jij niet meer in tranen van spanning op tv te vertellen dat vrouwen alles kunnen bereiken. Schrijf er een liedje over, dáár ligt jouw talent! Met een hit over vrouwenrechten en emancipatie bereik je naar alle waarschijnlijkheid precies wat je wilt bereiken: meisjes aanmoedigen om te doen waar ze goed in zijn, zich niet te laten tegenhouden door het conservatieve gedachtegoed dat ze in dienst moeten zijn van een man, en empower hen — ons — om dromen waar te maken.

Maar wel graag binnen de grenzen van de planeet. Want anders wordt het geen ruimtereis van tien minuten, maar een nieuwe The 100-aflevering omdat we onze eigen planeet naar de filistijnen hebben geholpen.

Winkelwagen
Scroll naar boven